2009. május 10., vasárnap

Késik az audiósáv

Pár szóval a mostani koncert feljavításáról írnék, talán kicsit belevágva a közepébe, de egy most is fennálló problémáról szólva. Első körben az volt a gond, hogy az audió felvétel sávja késett a Sonaron belül. Ezt korábban a 7-es verzióban nem vettem észre, de ettől még ott is késhetett. Tudni kell a projektről, hogy a dob és a basszus az midi sávra tett virtuális hangszer. A dob azért mert nem tudjuk felvenni dobmikrofonok és megfelelő mixer híján, a basszus meg ezért mert éppen basszgitárost keresünk. Végülis a bass sávot idővel fel tudjuk venni, de a sampler sem rossz annyira hogy ezen aggódjunk, a dob meg kifejezetten jó. Rendes audió sáv a gitárok és az ének. Egyébként most a mix minősége több mint megfelelő, végülis koncerfelvétel nem audió CD. Sőtmég elég nagy reverb van a kimeneten hogy mossuk a hangot :).

Tehát késett az audió felvétel sávja, és olyan volt mintha pontatlanul nyomnánk. Néha késett, néha sietett, de pontos sohasem volt. Ez szemre is látszott, a pengetések nem az ütemvonalaknál álltak. Először (jelenleg a Fool Fool és a Smoke on the Water filmeknél van így) szemre húztuk az audió sávokat az ütemvonalakhoz (mert az Audio Snap szolgáltatást nem tudom hogyan kell használni) és jó is lett, viszont ez azért elég gagyi módszer, nem akartam hosszútávon ezzel vacakolni. Érdeklődve a dologról többen mondták hogy nekik és késett a Sonar, ezért áttértek egy másik programra. Ez én nem akartam, elkezdtem buherálni. Eleve 2 másik program jöhetne szóba, a Cubase audióban gagyi, a Samplitude meg hardverkulcsos és midiben gyenge, legalábbis a 9-es verzióig az volt. Különben is kihívás a Sonar és tetszik is mert űrhajó a felülete :).

Először is van a Sonarban az audió beállításoknál egy olyan lehetőség, hogy figyelembe vegye a hangkártya latency értékét. EMU 1212m hangkártyám van, ami kurvajó ASIO 2-es kártya csak kevés a bemenete. A Sonarban tehát be lehet kapcsolni, hogy kiolvasva a kártya késését, és azt figyelembe vegye a felvételeknél (ASIO módban csak!). Ekkor a hangsáv nem késett, hanem sietett. Viszont mellette van egy olyan mező, amiben kompenzálni lehet az eltérést. Ha siet a sáv akkor negatív előjellel, ha késik akkor pozitívval. A kompenzálást úgy ellenőriztem, hogy egy mikrofonnal a felvétel közben bekapcsolt metronóm jelét vettem fel egy sávra. Ha a metronóm az ütemvonalon volt jó, ha nem akkor nem. Kicsit zűrös a dolog, mert a latency-t a Sonar ms-ban olvassa ki, de a kompenzációt már mintavételek számában kell megadni. De mivel szemmel látható az eltérés, próbálkozással is eredményre lehet jutni.

Végülis sikerült a kompenzációt megcsinálni, de amikor változtattam a tempót, gyorsabb tempóban késett, lassabban sietett. Ez gáz mert nem akartam minden tempóhoz állandóan hozzámérni.

A következő lépés ami végülis megoldást hozott, hogy a hangkártya setupjában nagyobbra vettem a mintavételi frekvenciát. Eredetileg 44,1 kHz-en működtettem (egyrészt gyenge a gépem, másrészt ez a CD mintavételi fekveciája is), és ahogy ezt növeltem, megszünt a késés és a sietés, a kompenzáció minden tempóban pontosnak bizonyult, vagyis a metronóm hangja pontosan az ütemvonalakra helyeződött minden tempóban.

Ez rendben is lett volna, mert a kártya és a Sonar is tud 192 kHz-es mintavétellel dolgozni. De sajnos a nagyobb mintavételi frekvenciákat nem bírja a gépem processzora. Ekkor a Sonar sajnos használhatatlan, mert lépten-nyomon leáll. Meg kellett alkudnom, és a mintavételt a hangkártyán 48 kHz-re tudtam csak beállítani, akkor még a Sonar is használható maradt. Ez már gyakorlatilag halál pontos eredményt hozott a felvételi sávon, a metronóm jele pont ott van felvételnél, ahol lennie kell, azaz az ütemvonalon. Tempóra sem változik semmit, 50-es és 450-es tempóban is rendben volt a dolog. A Sonarral nem volt túl sok teendő a kompenzáció beállításán kívül, mert az a hangkátya beállításából olvassa ki a saját mintavételezési frekvenciáját, vagyis ha 48 kHz a kártyán, akkor uygan ennyi a Sonarban. Emiatt szeretnék processzort fejleszteni a gépemben, hogy még növelhessem a mintavételezést. Sajnos a 44,1 és a 48 kHz-es mintavételezés között is láthatóan romlott a processzorterheltségi adat a Sonarban.

Elkezdtük tehát a felvételeket mostmár 44,1 kHz- helyett 48 kHz-en, és halál pontos is lett minden. Sajnos a processzor már ennyitől is olyannyira túlterhelt, hogy a visszajátszás kicsit recseg, főleg ha filmsáv vagy record van még mellette.

A másik gond a filmvágó programban jelentkezett, ezek után. A 48 kHz-en felvett anyagot a Sonarból végülis 44,1 kHz-en exportáltam ki, és azt illesztem a felvett film alá vissza, ami végül ismét 48 kHz-es mintavétellel készült. Remélhetőleg (és ezt még nem tudom) ennek következménye, hogy a két utolsó filmünkön a hang a képhez képst siet (Breaking the Law és Living after Midnight). A vágóprogramban jó volt, de az export után problémás a szinkron.

Holnap tudom majd kipróbálni és majd beszámolok az eredményről is. 48 kHz-es felvételeimet 48 kHz-en fogom kiexportálni, az megy majd a film alá, és remélhetőleg ettől megszűnik a szinkronhiba. Ha nem, akkor tovább kutatom a probléma okát, de akor az a baj, hogy ami a vágóprogramban jó, az az export után csúszik.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése