2009. május 13., szerda

A Sonar felülete

Annak örömére hogy sikerült ebben a blogban is egy nekem tetsző sablont csinálni, nekiállok az első bejegyzésnek. Az audiósáv késéséről még majd írok máskor mert az fontos és be lehet álíltani hibátlanra csak akarok róla fotókat csinálni.

A Sonar felülete egy űrhajó, de ez azért van mert sokat tud. Van hozzá egy 800 oldalas kézikönyv, Sonar Power címmel amit meg lehet rendelni netes könyvesboltokból. Nekem a Sonar 6 Powert sikerült letölteni PDF-ben, a későbbi verziókat sajnos már nem találtam meg. Rengeteg nyomógomb és menüpont, de hozzá lehet szokni. A használata hosszútávon sem lesz kényelmes valószínűleg de ez nem annyira fontos. Van pár dolog amit nem ismerek benne, a loop-editor (dobsávhoz) és az audió-snap többek között (az audió sávok ütemre igazításához), de ezeknek majd utánanézek.

Ha már loop editor, a dobsávot samplerrel csináljuk, mert nem tudjuk a dobot bemikrofonozni (mert nincs dobmikrofon). Korábban a Battery-t használtam egy Large Stereo Drumkit nevű hangmintával, ami jó is volt, de egy ideje áttértem az EzDrummer-re. Az EzDrummer óriási hangmintákkal dolgozik, az alap dobcucc benne 200MB, mert véletlenszerűen variálja a dobütéseket, és a káva közelében is másképp szólnak a dobok (és a cinek is a közepükün mint a szélükön). MEssugah lemez is készült EzDrummerrel igaz a Drumkits From Hell hangmintáival és feltételezem hogy triggerelték az élő dobot és arra tettek utólag sampleres hangmintát. Egyszerűbb mint megírni nulláról. A fimsáv feljavításához az alapcuccot használom (pop-rock néven van benne, ez 200MB), de ebben van az óriási kb. 500MB-nyi hangmintát használó Drumkits From Hell is. Igazi metál dobcucc, Sonor, de ezt is lehet benne cserélgetni.



Az ilyen samplereket midi sávra helyezett kottával lehet megszólaltatni, de erről majd később többet írok. A Sonarban a midi sávok (és a hozzájuk rendelt VSTi hangszerek, samplerek) igen jól szólnak, pontosak, és a szerkesztésükre rengeteg lehetőség van. Azt is meg lehet csinálni, hogy egy feldolgozás dal midi kottáját (amit Guitar-pro-ból is ki lehet exportálni) beimportáljuk a Sonarba, és mivel itt a hangszerek külön (kotta) sávokon jelennek meg, mindegyiket arra a samplerre tehetjük (dob, basszus, szinti, vonósok) amelyikre akarjuk. Igen remek lehetőség kíséretek szerkesztésére, és jól is szól ha jó a sampler. A Sonar 8 egyik újdonsága, hogy a midi samplersávok mellé nem kötelező külön audió sávot rendelni. Ennek ellenére például a dob több sávra osztva jó, és emiatt ezt ennél nem úszhatjuk meg, de egy basszus vagy szinti sávnál tényleg hasznos, kevesebb sáv - kisebb mixer.

Az audió sávokra hangkártyán keresztül tudunk felvenni anyagot. Nekem EMU1212m van, és ennél rosszabb kártyával nem érdemes kísérletezgetni, az alaplapi hangkártyák pedig mindeképpen szarul is szólnak meg késnek is a felvételné. Az egy másik dolog hogy milyen minőségben vesznek fel a késéstől eltekintve. Jó dinamika, kis zaj, digitális és analóg bemenet, sajnos mindekttőből csak egy-egy, de sávonkénti felvételnél ez nem igazán gond. Nem ez a világ legkompatibilisebb és legsokoldalúbb kártyája, de igen jó a minősége. Néha driverproblémái vannak, akkor újra kell telepíteni.

Az audió sávok összekeverésére rendelkezésre áll egy szinte valósághű kinézetű profi szoftveres mixer, amire tetszőleges számú effektet és busz sávot, send-et rakhatunk például reverbek számára.



A mixer elég könnyen kezelhető, csak ha sok a sáv és a busz nem fér el a képernyőn :). A mixeren lehet külön állítani a sávok és a buszok kivezérlés mérőjét, hogy RMS-t vagy Peak-et mutassanak, és ez igen jó mert lényegében RMS-t is kell látnunk a Peak mellett, a Mastereken mindenképpen.

Az audió sávokra remek VST effekteket rakhatunk. Pár híres gyűjteménnyel már volt ráfaragásom, például a Waves effektekkel, de egy idő után letisztult mit érdemes használni és hogyan. Lehet a Waves is jó send-buszon, de vannak kétségeim, mert koszol és gyengíti a dinamikát. Az effektek mellett még haználok egy rohadt nagy kivezérlés mérőt (ez is VST) hogy lássam a csúcs és RMS értékeket a master kimeneten egyszerre nagyban. A sávokon elég kicsi a kivezérlés mérő de így is az a baj hogy nem fér el. A masteren kompresszorral -6...-7 dB köré állítom az RMS-t (-10 körül is már egész jó, csak a gyári felvételek -7 dB körül vannak), és limiterrel 0-ra (illetve -0.1-re) a csúcsértéket amit az RMS-től függetlenül ott is hagyok. A Stillwell kompresszorait és limitereit használom, nagyon bejönnek, jónak tartom őket (amellett hogy a URS is néha előfordul, de azt inkább mint EQ).



Aki felismeri a képen az effekteket, az nagyjából láthatja melyeket tartom jónak, melyekkel csináljuk a film hangsávját. Sajna a VST effektek megeszik a processzoridőt, így sok sávon sok effekt nagy gépet igényel. Lehet ezen is segíteni ideig óráig a Windows optimalizálásával, vagy a midi sávok "fagyasztásával", esetleg minél több send-busz alkalmazásával, de ezek félmegoldások. 3 GHz valódi dual processzor + 4GB RAM vagy ennél is több kellene. Ez egy jó audió munkaállomás. Ehhez képest nekem van egy 3 GHz ál-dual Prescot-om, és 1.5 GB memóriám. Végülis elmegy vele egy kis kínlódással.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése