A gitársávról kár sokat írni, mert ahhoz mindenki ért :) és emiatt mindenki másképp csinálná :). Én ugyan nem követtem a szoftveres erősítőszimulációk fejlődését, de a Guitar Rig 1-es és 2-es verziója semennyire sem tetszett, a 3-ast már nem is teszteltem, és a gépem is kicsi lenne hozzá. Tudom hogy van sok más erősítő és torzítószimuláció is, amit a tiszta sávra fel lehet tenni, de ezekkel se pozitív tapasztalatom nincs, és nem ismerek olyan demót sem, ami ezekkel hibátlanul szól. Emiatt ahogy a gitár szól, az nem más mint a Gt8 egyik lehetséges beállítása. Erről nem tudok részeletesen írni, mert már eltekertem az akkori beállításokat, pár elvet mégis megemlítek:
- A felvételi hangerő alulról éppen nyaldossa a 0 dB-t.
- A kíséreten felvételkor nincs se reverb, se delay, az utólag került rá egy effekt-busz segítségével
- Egyszerre 2 gitársáv kerül felvételre, de 2x játszottuk fel, így lett 4 mono gitársáv.
- Felvétel ekkora torzításon csak fix húrlábas gitárral lesz rendben.
- A kíséreten csak erősítő + hangfalszimuláció, EQ és egy overdrive stombox szimuláció van, semmi más. Hogy milyen beállításokkal, az szerintem tényleg mindegy, keverjen mindenki magának olyat amit jónak tart.
Az egyik, és a másik gitárfelvétel 2-2 sávját összefogtam 1-1 buszra, hogy a két oldal ne 4 hanem 2 sávon legyen, majd ezt is összefogtam egy 1 buszra. Ezt a buszt egy send-el egy reverbet tartalmazó buszra vezettem. Kb így kaptam erős, de olyan gitársávot amin még simán átszól a többi hangszer.
Mivel a trackek (4 kíséret sáv) eléggé szélsőségesen vannak panorámázva, fontos a sávok hangerőbeállítása. Ezt úgy oldottam meg, hogy a Masterre tettem egy olyan kivezérlésmérőt, ami RMS-t is mér. Ezzel mind a 4 sávot egyformára állítottam úgy, hogy az összes többi hangszert kikapcsoltam közben. Így bár 2-2 sáv igen közel van egymáshoz, mégis hallatszik hogy 1 gitár is kétféleképpen szól, és ez önmagában szép nagy teret ad a gitárnak mindkét oldalon. ennek emgvan az az előnye, hogy csak igen kismértékben kell a kíséretet reverb-el dúsítani ami nagyon összemosná.
Nézzük a gitár effektjeit:
A kíséretsávokon nincs egyáltalán effekt, a szóló sávon 1 db EQ van:
A busz effektjei:
A kíséreteket összefogó buszon ezek vannak:
És végül van egy effekt busz a kísérethez amin csak reverb van:
Ami emellett fontos lehet, az a hangerő és panoráma beállítások, de ezeket a rengeteg szám miatt nem írnám ide le, hanem lást a consol képét, azon minden ilyesmi rajta van.
A consol képe nagyban.
A gitárhangzásról még annyit, hogy a sávok effektezése egyszerűbbnek tűnik mint a dobé, és kevesebb a trackek/buszok száma is, de ez egy igen meghatározó kérdés. A filmen igen sokféle dal van, és reménytelen lett volna minden dalt az eredeti hangzásnak megfelelően kikeverni, és ez cél sem volt. Ami a filmen játszott dalokat illeti, Axel Rudi dalainak eredeti felvételei tetszettek legjobban, és az ehhez közelítő beállításokkal vettük fel azokat a dalokat is, amik ettől a mintától valójában távol állnak. Szerintem ez jó volt, mert a dalok egységesen szólnak, modern, erőteljes, de mégis viszonylag tarnszparens hangzással amin tisztán átszól minden.
A gitárhangzás sosincs befejezve, mindig lehet valami kavarni vele, de egy idő után nyilván nem érdemes. A gitárhangzás egyábként igen konkrét stereo terét sajnos a reverb összemosta, de erre egy későbbi felvételnél találtam megoldást. Erre a felvételre a billentyű már "nem fért be", így is nagyon tömény, de ezzel később is akadtak problémáim.
Legközelebb az éneksávról és effektjeiről írok.
A szóban fogó felvételek.
A gitárhangzás sosincs befejezve, mindig lehet valami kavarni vele, de egy idő után nyilván nem érdemes. A gitárhangzás egyábként igen konkrét stereo terét sajnos a reverb összemosta, de erre egy későbbi felvételnél találtam megoldást. Erre a felvételre a billentyű már "nem fért be", így is nagyon tömény, de ezzel később is akadtak problémáim.
Legközelebb az éneksávról és effektjeiről írok.
A szóban fogó felvételek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése