2010. december 31., péntek

Tápióbicskei hangsáv - éneksáv

Az éneksávról sajnos nem tudok rendes dolgokat írni, mert nem úgy készült ahogy kellett volna. Ennek ellenére a végén nem lett rossz, - erőteljes, érthető, tiszta - a rossz körülmények ellenére is. A rendes énekfelvételhez fontos lett volna egy stúdiószoba, meg egy 100,000 Ft feletti kondenzátormikrofon ráccsal, és egy profi zajtalan fantomtápos előfok. De nem volt. Volt egy Sennheiser 859S dinamikus mikrofon (15e Ft), meg volt valami olcsó Behringer is (3db 15e Ft). Már nem is tudom melyiket használtuk, de nem volt a kettő között érezhető különbség. Profi előfok helyett egy igen olcsó 8 csatornás, Phonic típusú keverőbe (20e Ft) ment a Sennheiser (vagy a Behringer), és az lett felvéve 1 mono sávra. Hát így jártunk. Nem volt jó sem a dinamika, sem az akusztika, sem a jel/zaj viszony. Emiatt az éneksáv "szét van effektezve". Egyetlen dolog ami a felvétel előtt beállításra került, hogy a jelszint alulról nyaldossa a 0 dB-t. De ez sem volt egyszerű, mert tartani kellett a távolságot az meg nem egyszerű. Az énekfelvételnél a már rendberakott kíséret fejhallgatóval ment az énekesnek, úgy énekelte fel hogy a mikrofon ne vegye fel a kíséretet. Így, bár nem lett jó, de elég tiszta lett a sáv.

Nézzük az éneksáv effekjeit:


A limiter elég durva, de ez tette a rendbe a dinamikus mikrofon vacak hangját.

Az éneksávon egyéb effektek is vannak, de csak (send) effekt-buszokon:

Ez a "delay", a visszhang. Mivel nem volt értelme ilyen körülmények között több sáv éneket felvenni, ezzel lett helyrerakva. Rengeteg olyan delay effekt van, ami mossa a hangot, és rontja a stereo teret. Ez a Liqiud Delay ebből a szempontból nagyon jó. A delay tempója a dalok tempója alapján lett meghatározva, és az mindig igazodott a dal Sonarban beállított tempójához. Igazi stereo delay, rengeteg paraméterrel, nagyon konkrét hangzással. Ez önmagában rengeteget segít egy alapvetően vacak éneksávon. Az éneken reverb nincs, azt a masteren kap egy cseppet. Eredetileg reverb-el próbálkoztam, de a delay sokkal jobb lett a fenti beállításokkal.

Ez a másik effekt csak időnként szólal meg, mégpedig a refrénekben. Nem volt kedvünk több sávra felvenni a vokált, és lehet a gép erőforrásai miatt nem is sikerült volna. Ezért a refréneknél ezzel csináltam meg a vokált, "automatizálással" azaz az effektbusz hangerejének görbéjével. Szerintem igen élethűen szimulálja a kórust, a Smoke on the Waterben kifejezetten jó. Az Antares kifejezetten éneken használható effekteket készít, érdemes megnézni miket, mert nagyon jók.

Egy éneksáv hangereje nem csak sokféle lehet, hanem még a gyári felvételeken is sokféle. Nekem az a véleményem, hogy a dalonként 1 perces gitárszólók kivételével az ének a lényeg. Ennek kell a leghangosabban szólnia úgy, hogy középről, erőteljesen, tisztán, érthetően. Ez még 1 zenekar különböző lemezein is többféleképpen szólal meg. Pedig biztos van egy ideális állapota. Nálunk pl. a Carousel-ben azért halkabb az ének mint a többinél, mert az túl nehéz volt az énekesnek. A Smoke viszont megy neki, azon a hangosabb ének sem ront az összhatáson. Lehetnek ilyen szempontok is.

Az ének és a kíséret összhangján még majd rengeteget segít majd a Mastering amiről majd jövőre írok. Addig is az éneket csak simán az effektbuszok és a track hangerejével lehet belesimítani a mixbe.

A szóban forgó felvételek.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése