2010. december 27., hétfő

Tápióbicskei hangsáv - szoftveres hangszerek

Mintegy 2 évvel a koncert, és majdnem 1 évvel a felvételek befejezése után, elkezdem leírni hogyan készült a felvétel. Az első post a szoftveres hangszerekről szól. Azt tudni kell, hogy ezek a felvétel leggyengébb pontjai, illetve ezekkel van igazán a szarból várépítés folyamata lejátszva.

A szoftveres hangszerek MIDI sávokra kerültek, és a midi alapok a dalok gutarpro-s kottájából készültek. A guitarpro-ból lehet midi-t exportálni, és azt a Sonarba importálni. Ez jól is működik, mert a Sonar hangszerenként importálja a midi sávokat, de nem a dal eredeti tempójában. Ezért a tempót meg kell nézni az eredeti programban, de annyi baj legyen. A híresebb Samplitude pl egészen a 10-es verzióig 1 sávra importálta az összes hangszert, csak a 11-ben oldották meg az automata szétosztását. Igaz az felveszi az eredeti tempót.

A másik lehetséges probléma az import után, hogy pár hangszer (tipikusan a Cakewalk Studio Instruments) nem játsza le a MIDI-t ha abban vezérlőutasítások is vannak. Ezeket szerencsére könnyű kiszűrni. Listás nézetre kell kapcsolni a MIDI sávot, és itt más színnel vannak jelölve a vezérlések. Ezeket egy jobb egérgombbal el lehet különíteni a hangjegyektől, és törölni kell őket. Más szoftveres hangszereknél ez nem probléma. Ennek ellenére én kitörlöm mindet, és ha kell a tempóváltásokat magában a Sonar-ban oldom meg mert ez azért mégiscsak jobb.

Sajnos a szoftveres hangszerek mind másképp szólnak, és olyan is gyakran van, hogy önmagában egész jó, de a mixben vacak. Ehhez a felvételhez szükségem volt egy dob-ra, egy basszusgitárra, és gondolkoztam a szintin pár dalhoz.

A fent említett Studio Instruments a vezérlőkarakterek törlése után elvileg jó is lett volna, de semmi nem az igazi benne. A dob reménytelenül vacak, a basszussal elvileg lehetne valamit kezdeni, a zongorája menthetetlen, és a vonósok egész jók, de az ebbe nem kellett.

Egy idő után (nem véletlenül tartott 1 évig amíg elkészültem vele) elvetettem a Cakewalk SI hangszereit. Basszusgitárnak a Kontakt nevű samplerbe tettem Rudi Sarzo basszusgitár-hangmintáit, dobként pedig a Battery-t használtam Tama rockstar hangmintával. A basszushangokkal már meg tudtam barátkozni, de a Battery-vel sok bajom volt. Ezért végül a dobsamplert lecseréltem EzDrummer-re, ebben kipróbáltam több hangmintát is, és végül a POP/ROCK hangminta bőven megfelelt erre a filmre. Kinek van élőben akkora cucca mint ami a DFH-ban van? És ez a hangsáv azért mégiscsak egy koncertfilm alá készült.

Így tehát összeálltak a VSTi hangszerek. A szintikről még annyit, hogy egyáltalán nem értem hogyan lehet hangot kikeverni 3 jelalakból. Emiatt a szoftveres szintetizátorokból legfeljebb patcheket tudok válogatni. Ha azok között találok jót akkor maradhat, ha nem, akkor kuka. Emiatt ez egyik kedvenc szintim a Sytrus. Erőteljes, hangos, sokféle hangzás van benne de nem átláthatatlan. A másik ami szóba jöhet a Korg M1-e, de ez már nekem túl bonyolult, és átláthatatlan mennyiségű minta van benne. Azonkívül, míg a Sytrus minden szituációban eléggé átszól a mixen, az M1 néha igen erőtlen. Végül az FM7 ami még esélyes nálam, de ebben kevés a rockos hangzás, ilyen elektronikus izékkel meg nem igazán vacakolok. A szintis dolgot lezárva, két dolog miatt nem került szintisáv a végső verzióba:
  • Nem tudtam beilleszteni úgy a mixbe hogy az vagy egy másik sáv ne kásuljon be.
  • A koncerten nem volt szintisünk (ettől függetlenül ha sikerül beilleszteni akkor belekerült volna).

Két szoftveres hangszer maradt tehát, a dob (EzDrummer Pop/Rock hangmintával) és a basszusgitár (Kontakt sampler Rudi Sarzo hangmintával). Annyi volt még mind a kettővel, hogy a basszusgitár mintát a midi sávon 2 oktávval feljebb kellett emelni, és a hangok hosszát lecsökkenteni úgy, hogy éppen ne érjenek össze. Ezt szerencsére egy lépésben meg lehetett oldani, nem kellett pengetésenként vacakolni vele. A dob midi sávján annyi módosítás történt, hogy bizonyos hangszerek átkerültek máshová a sávon belül, és a film alapján módosítottam a dobütéseket (főleg a cineket). Hogy ez hogy történt, érdemes megnézni a Smoke on the Watert, ahol sokkal több a cinütés mint az eredetiben. Ezek utólag lettek bejelölve a midi kottában úgy, hogy a Sonarban a filmet is kinyitva egyszerűen beszúrtam egy ütés/pörgetést oda ahol az a filmen is volt. A másik példa, hogy a War Machine dalban a pergő hangja egy másik (azt hiszem kávázott ütés) pergőhang nem a sima alaphelyzet. Ebben ez azért szól másként, de direkt lett ilyen.

A basszugitársávval igazából nem volt több teendő, csak ez effektezés:
A basszussávon elég volt egy EQ, de a masteren ez rendesen van kompresszálva, de erről majd később. Maga a basszusgitár ennyi, + a hangerő ami a console fotójáról lenézhető.

A dobsáv zűrösebb volt. Az először is 7 sávra került nem 1-re. 3 TOM, 1 pergő, 1 lábdob, 1 lábcin, 1 stereo overhead, és a dobterem hangja, amit lehalkítottam mert másik reverbet használtam.

A 7 dobsávra nem került semmiféle effekt, még EQ sem, de mivel a dobsáv az egyik legnehezebb feladat, ezeket több buszra vezettem ki és ott effekteztem csak.

A dobsáb buszai és effektjei:

- A lábdob és a pergő megy egy buszra, a következő effektekkel:

A Tam-ok is külön buszra kerültek, ezzel az EQ-val:

A cinek azért zűrösek, mert a lábcin külön van, és a többi cin-t viszont az overheadból lehet elkülöníteni. Sajnos az Overhead-ba jellegénél fogva minden dob hangja benne van, de a cineket sikerült elég jól kiszűrni ezzel a compressorral:
Végül az összes buszt amin dob van (Kick +Snare, Tam-ok, cinek) összefogtam 1 buszra, amire ezek kerültek:

Végül, mivel a hangmintával érkező "drum room" sáv nem tetszett, a cinek és a tam-ok kivételével ment mindegyik egy "drum reverb" effektet tartalmazó sávra:

A szoftveres hangszereket tehát ennyivel oldottam meg. Ez sem kevés, lásd a gépem teljesítményét, de ennyit még simán kibírt. A szoftveres hangszereket a helyes beállítások után "fagyasztanom" kellett, ekkor a Sonar átkonvertálja őket audióba, és sem a MIDI, sem a hangszer, sem az effekt nem terheli tovább a gépet. Gondoltam feltöltök külön mintát az egyes hangszersávokról, de fölösleges. Itt is az a helyzet, mint az amatőr körülmények között készült felvételek többségénél:

1-1 sáv remekül szól, de a mixben már vacak, sőt a mix egésze is vacak.

Ezt nem lehet úgy elkerülni hogy magát a sávot vizsgáljuk. Emiatt nincs értelme.

Látható, hogy ahol tehetem URS effektekt használok. Nem véletlenül. Ezek az effektek konkrétak, nem kásulnak, remek hatásfokkal működnek natív módban is. Igaz csak a főbb effektekt adták ki, EQ-t és kompresszorokat, de ezekből egy egész sorozatot, ami szinte minden problémára megoldást kínálnak tökéletes minőségben. Sokszor van, hogy a sáv jó, de a mix nem. ennek nagyrészt a vacak VST effektek az okai. A URS-el nincs ilyen probléma, bár a kompresszor/limiter nálam sokszor más, az EQ-val minden szituációban elégedett vagyok.

A következőkben a gitársávokról fogok írni.

Ez elkészült felvételek.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése