2011. április 29., péntek

Különbség az MP3 encoderek között

Az előző bejegyzés folytatásaként csináltam még egy próbát. Egyrészt kíváncsi voltam, egyforma eredményre jutnak-e a különböző MP3 encoderek azonos felbontásban/bitmélységben/tömörítésben, és ha nem, akkor mik a különbségek a wav-hez képest. Valamint azt is látni akartam, hogy egy jobban letömörített MP3-ban hol vannak a "veszteségek".

A kép (kattra nagyobb):

A felső sorban a wave eredetileg 96 kHz-es, de 192 kHz-re importáltam be mindent, hogy a lépcsőzetességből eredő különbségek kisebbek legyenek. Az alacsonyabb mintavétel felkerekítése szerintem zseniális. A második sorban egy Fraunhofer IIS MP3 encoderrel készült export van, ez eredetileg 16 bit, 48 kHz, 320 kB/sec. Már itt sem egyértelmű minden, vannak látható különbségek, de ennek minősége igen jó, a profik esküsznek rá. Sok különbség nem is a tömörítésből eredhet, hanem a mintavételi frekvencia különbségeiből, ami itt a wave esetében duplázva van, az MP3 esetében pedig négyszeres. Ezek átszámítása nagyon jó, de nyilván nem a valóságot tükrözik.

Ennek ellenére a 3. sorban a Lame MP3 encoder teljesen azonos paraméterekkel lett beállítva, és nem egy helyen jobban hasonlít a Lame az eredeti Wave-re mint a profik körében kedvelt Fraunhofer IIS. Végül legalul egy 128 kB/sec tömörítésű MP3 van, Fraunhofer IIS-el készült, meglehetősen sok különbség látható (és bizonyára hallható is) a felette lévő 3 sávhoz képest is. Hiányoznak hullámok, gondolom ez az ára annak hogy kisebb.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése